English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

سینماگران با وزیر بهداشت دیدار کردند؛ هاشمی: امیدوارم با کمک سینماگران رنج و درد مردم را کاهش دهیم

سینماگران با وزیر بهداشت دیدار کردند؛  هاشمی: امیدوارم با کمک سینماگران رنج و درد مردم را کاهش دهیم
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با اهالی سینما گفت: امیدوارم با کمک شما بتوانیم از رنج و درد مردم کم کرده و در راه پیشگیری از بیماری ها کمک کنیم.

 

به گزارش روابط عمومی ، نشست اهالی سینما با دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر چهارشنبه 9 مهر در خانه سینما برگزار شد.

 

دکتر حسن هاشمی در این نشست خطاب به اهالی خانه سینما افزود: خوشحالم در این خانه باز بود و خدمت شما رسیدیم؛ شما در خانه ملت جای دارید و به مردم افتخار می کنیم در این خانه را باز نگاه داشتند.

وی یادآور شد: حوزه بهداشت بسیار وسیع است و پیش از پذیرفتن مسوولیت واقف به گستردگی کار نبودم و تمایلی به پذیرش نداشتم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این وزارتخانه از قبل تولد تا بعد ازفوت درگیر است و مقدمات حیات و پس از ممات وزارت بهداشت را درگیر می کند.

هاشمی ادامه داد: این وزارتخانه در سلامت مردم 20 درصد نقش دارد و دیگر بخش ها و خود مردم در سلامت نقش موثری دارند.

اگر مردم نخواهند تلاش ها برای ایجاد سلامت در جامعه بیهوده است از اینرو حوزه کاری شما و ما به یکدیگر نزدیک است.

وی توضیح داد: در بخش بهداشت، نیازمند اصحاب فرهنگ و رسانه هستیم. در کشوری هستیم که 60 درصد مرگ ایرانیان به دلیل سوء رفتارشان در زندگی شخصی و فردی است و مردم اگر رفتارشان را تغییر دهند این مرگ ها حداقل 10 سال به تعویق می افتد. 

وزیر بهداشت ادامه داد:تصادف، فشار خون، بیماری قلبی و سکته های مغزی ناشی از سبک زندگی نادرست است؛ نزدیک به 50 درصد مردم از چاقی رنج می برند که همه اینها فرع بر گرفتاری های روحی و روانی است که روز به روز در حال افزایش بوده و آمار طلاق، بیکاری و اعتیاد نشان این مهم است.

هاشمی با بیان اینکه ما به فیلمسازانی همچون کیانوش عیاری افتخار می کنیم از وی درخواست کرد در حوزه بهداشت و درمان کار ویژه دیگری انجام دهد.

وی ادامه داد: حضور دکتر ایازی در حوزه بهداشت برای استفاده از ظرفیت های موجود هنری کمک می کند و نحوه بهره برداری از این ظرفیت نیز نیازمند هنرمندی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه علاقه مند به کم حرف زدن و بیشتر عمل کردن و بیشتر نتیجه گرا هستم اظهار کرد: مردم علاقه مند هستند کار و نتیجه را ببینند از اینرو علاقه مندم جلسه امشب مقدمه ای باشد که مجموعه ای فاخر در حوزه مراقبت از سلامت مردم و نه مداحی از دولتمردان تشکیل شود و از این مسیر در جهت سلامت مردم ایران قدم برداریم.

هاشمی توضیح داد: در حوزه بهداشت و درمان مشکلات انباشه شده زیادی داریم؛ دکتر روحانی مسوولیت دولتی را برعهده رفت که یکی از سه اولویت آن در کنار امنیت و اقتصاد، سلامت است از اینرو فکر می کنیم از فرصت ایجاد شده باید حداکثر بهره برداری انجام شود و دل مردم را شاد کرد.

وی یادآور شد: در یکسال اخیر دولت تصمیمات خوبی را گرفت و اراده شخص دکتر روحانی است که توانستیم در مردم رضایت مندی ایجاد کنیم و مجلس نیز در این راه کمک کرد و امیدوارم قدم های بیشتری در این راه برداشته شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم درد و رنج مردم را کاهش دهیم؛ در این راه باید جلسه علمی با تولید کنندگان داشته باشیم و داشته های وزارت بهداشت نیز مشخص است.

به گفته هاشمی، بیماری های واگیر بلای جان جوانان ما است؛ برخی تصور می کنند با زدن و بستن و نصب کتیبه بر دیوار می توانند موضوع اعتیاد و سیگار قلیان را حل کنند در صورتی که این امر نیاز به فرهنگسازی دارد.

وی گفت: امروز جامعه نیاز به امید دارد و با سخنرانی نمی شود این امر را در جامعه نهادینه کرد؛ نیازمند هنرمندی عمیق داریم که در نزد فیلمسازان کشورمان وجود دارد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: از اینکه اجازه دادید وارد منزلتان شویم تشکر می کنم و امیدوارم این جلسه به تعارف نگذشته باشدو با تعامل، عملا زمینه ایجاد کارهایی را در حوزه سلامت ایجاد شود که به سود مردم شریف کشورمان باشد.

 

*مشکل تاریخ مصرف سوژه ها

"محمد مهدی عسگرپور" در این دیدار گفت: مقامات بلند پایه کشورمان تلاش کردند ارتباط خوبی با جامعه اصناف داشته باشند که این اتفاق خوبی است و بازتاب های خوبی وجود داشته است.

وی یادآور شد: محصولات این نشست شاید در زمانی طولانی به نتیجه برسد ما در مواجهه با وزرای دولت، عمده مسائلی که سینماگران بصورت خلاصه مطح کردند به استراتژی در حوزه مربوطه بر می گردد.

مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: دلمان لک زده که از زبان وزیر یک وزارتخانه استراتژی های یکساله یا یک دهه آن نهاد را بشنویم که منطبق بر واقعیت های اجاتماعی و قابل پیگیری باشد.

عسگرپور ادامه داد: موضوعات جذاب برای سینما عموما تاریخ مصرف دارد و از طرفی با توجه به شرایط  دشوار، فیلمسازی فضای ساخت یک اثر یک دهه بعد فراهم شود و موضوع مورد نظر دیگر تازگی ندارد.

وی اظهار کرد: اگر امروز از مسوولان مختلف از جمله نیروی انتظامی بپرسیم که اگر 5 سال عقب برگردیم حاضرید چقدر برای پیشگیری هزینه کنید قطعا پاسخ مثبتی درباره هزینه کرد خواهند داشت.

مدیرعامل خانه سینما اظهار امیدواری کرد سینماگران و مسوولان کشوری در پیگیری اهداف مشترک موفق باشند.

 

*ایجاد کارگروه های مشترک

امیر اثباتی نیز در این مراسم افزود: در رسیدن به اهدافی که ترسیم شده بود نتیجه مورد انتظارمان تاکنون بدست نیامده و امیدواریم در این جلسه با یک رویکرد جدید شرایطی را فراهم کنیم که این همکاری نتیجه بخش باشد.

وی توضیح داد: پیام هایی که وزارت بهداشت می خواهد به مخاطبان در زمینه های مختلف برساند و بخصوص در حوزه سینما، باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات مدیره خانه سینما اظهار کرد: بهره مندی از سینما به کرات، کارایی و تاثیرگذاری خود را نشان داده است. سال های پیش خانم بنی اعتماد مشکلات چشم شایع در سرین اردبیل را در قالب اثری مستند به تصویر کشید که پس از پخش از تلویزیون، اثرگذار شد و مسوولان را به فکر انداخت.

اثباتی تاکید کرد: یک فیلم 10 دقیقه ایی یا دوساعته بیش از سخنرانی رایج از سوی مسولان می تواند در موضوع سلامت اثرگذار باشد.

وی گفت: ما با مخاطب وسیعی سر و کار داریم از اینرو باید از تلویزیون بیشترین بهره برداری را داشته باشیم و آثار ما باید قابلیت پخش از تلویزیون را داشته باشد.

عضو هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: در این حوزه ها اگر خروجی ها را در نظر بگیریم قالب های متنوعی را برای انتقال پیام به مخاطب داریم؛ تنوع این قالب ها می تواند زود بازده باشد.

به گفته اثباتی، تولید یک تیزر 10 دقیقه ایی سریع تر و فراگیرتر در معرض دید مخاطب قرار می گیرد. آثار مستند نیز این قابلیت را دارد و در عین حال تله فیلم و فیلم های سینمایی از دیگر قالب های موجود هستند.  

وی اظهار کرد: همکاری سینما و سلامت بسته متنوعی است و باید تمام اجزا را کامل ببینیم. ما نیازمندیم اطلاعات کارشناسی شده ای را در اختیار داشته باشیم و اولویت ها از سوی دوستان وزارت بهداشت تعیین شود تا تمرکز ما بر روی آنها شکل گیرد.

عضو هایت مدیره خانه سینما ادامه داد: نیروهای متخصص نیز در ابتدای امر فیلمنامه نویسان ما هستند از اینرو درخواست می کنم انجمن فیلمنامه نویسان در این راه اعلام آمادگی کنند.

اثباتی با بیان اینکه کارگردانان، تهیه کنندگان، سازندگان مستند و فیلم کوتاه در خانه سینما می توانند در این راه کمک کنند گفت: پیشنهاد می دهم کارگروه پیگیری موضوع سلامت و سینما، از نماینده خانه سینما، سازمان سینمایی و وزارت بهداشت تشکیل شود تا برنامه ریزی های مورد نظر را مراقبت کنند.

وی یادآور شد: دو کارگروه طرح و برنامه نیز در راه باید وجود داشته باشد و برای این کارگروه ها برنامه ریزی مشخصی وجود داشته باشد. همچنین گروه اول بهتر است با تمرکز مستندسازان و گروه دوم فیلمنامه نویسان باشد.

عضو هیات مدیره خانه سینما توضیح داد: انتظار داریم وزارت بهداشت به ما اعلام کند که چه تعداد کار در عرصه سینما مورد نیاز است تا بر اساس آن برنامه ریزی های لازم و تشکیل کارگروه ها انجام شود.

اثباتی تصریح کرد: سرمایه گذاری در این حوزه در مقایسه با میزان هزینه وزارت بهداشت و دولت به دلیل نارسایی های موجود در عرصه سلامت، موجب کاهش هزینه های دولت می شود از اینرو این همکاری بهره وری اقتصادی برای دولت خواهد داشت.

 

*ایجاد تعامل موثر وزارت بهداشت و سینماگران

دکتر ایازی نیز در این مراسم گفت: حضور دولتمردان در جمع سینماگران فرصتی مغتنم است تا بیشتر به این عرصه پرداخته شود.  

در حوزه سلامت و فرهنگ و هنر عرض می کنم دکتر هاشمی وزیر بهداشت از بدو حضور در این جایگاه، دغدغه ارتباط میان سلامت و عرصه فرهنگ و هنر داشته زیرا معتقد به پیشگیری از طریق فرهنگ هنر است.

وی یادآور شد: دوربین وقتی در بیمارستان می رود نگرانی هایی به وجود می آید مانند ساخت فیلم شوکران که اتفاقاتی را به همراه داشت.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت های اجتماعی  توضیح داد: این دغدغه برای دوستان مسوول حوزه سلامت وجود دارد که مباد تصویر گروه پرستاری و پزشکی به نحوی پرداخته شود که اثر سو داشته باشد و البته این به معنای نقد نکردن یا ساخت اثر طنز نیست.

ایازی ادامه داد: در سریال ستایش قسمتی را دیدم که دو فرزند و مادر نشستند و جلوی آنان نوشابه گذاشتند؛ ما می دانیم نوشابه برای

کودکان آسیب رسان است و می شد این حداقل ها را رعایت کرد.

وی اظهار کرد: امسال در جشنواره در فیلم ها خیلی سیگار کشیدن متداول شده بود در صورتی که مدیریت سلامت کشور در این زمینه دغدغه جدی دارد و باید به این موضوعات توجه شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت های اجتماعی گفت: دکتر هاشمی بر استفاده از فرهنگ و هنر به بهبود شرایط سلامت تاکید دارد اما همه دست اندرکاران چنین نگاهی را ندارند. وزیر بهدات در این راه ساختاری را در وزارتخانه ایجاد کرده تا این مسائل پیگیری شود. در این مدت توفیق یافتیم 11 جلسه شورای فرهنگ و و هنر را برگزار کنیم. همچنین جلسات شورای اطلاع رسانی و مشارکت های اجتماعی نیز شکل گرفته تا از ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده شود.

ایازی یادآور شد: قرار است یک موسسه فرهنگی هنری برای ارتباط با اهالی سینما ایجاد کنیم تا تعامل و نقش حمایتی وزارت

 بهداشت به درستی شکل گیرد.

وی افزود: یکی ازاساتید دانشگاه با دیدن سریال پرستاران که محصول استرالیا است می گفت از این سریال چیزهای جدیدی یاد می گیردو آثار ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کند.

به گفته  قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت های اجتماعی، ما دست نیاز به سوی شما دراز می کنیم تا سینما در سلامت جامعه اثرگذار باشد.

 

 

*تقدیر از کیانوش عیاری

در ادامه این مراسم از کیانوش عیاری به عنوان فیلمساز فعال در عرصه بهداشت تقدیر شد.

فرهاد توحیدی در این بخش گفت: متاسفانه در روزهای گذشته برخی دوستان فیلمسازان و هنرمندان ما که مایه فخر سینما هستند با الفاظ بدی نواخته شدند یکی از آنان کیانوش عیاری است که آثاری همچون بودن یا نبودن و دکتر قریب را خلق کرده است.

وی تصریح کرد: اگر یک فیلمساز بین سینما و نظام سلامت پلی زده باشد کیانوش عیاری است. امروز دکتر قریب یک قهرمان ملی است و پس از سریال وی یک کشور 70 میلیونی قهرمان تازه ایی پیدا کرد.

عیاری در این بخش گفت: فیلم بودن یا نبودن وقتی کار شد خبری کوتاه در روزنامه اطلاعات کار شد. بعد از اکران فیلم دکتر ماندگار به من گفت اتفاق تکان دهنده ایی در اهدای عضو شکل گرفت و معتقدم این مهمتر از اقبال اکران فیلم در خارج از کشور است.

وی یادآور شد: این اتفاق در بیدار باش آرزو با موضوع زلزله تکرار نشد و این اثر به نمایش نرسید اما بودن یا نبودن با دوبار پخش از تلویزیون این اثرگذاری داشت.

سید غلامرضا موسوی رییس شورای عالی تهیه کنندگان با تشکر از وزیر بهداشت به دلیل بیمه کردن همه مردم تشکر و این اقدام را بسیار قابل توجه قلمداد کرد.

شادمهر راستین رییس انجمن فیلمنامه نویسان نیز درباره معضلات پیش روی فیلمسازان در تعامل با دست اندرکاران سلامت کشور موضوعاتی را بیان کرد.

علی دهکردی رییس انجمن بازیگران نیز با بیان اینکه بازیگران سفیر شما در میان مردم هستند خواستار ایجاد کلینیکی خصوصی برای هنرمندان شد.

وی در این باره یادآور شد: لیاقت هنرمندان بیش از این است که در صف بیمارستان ها رنج بکشند و فکر می کنم جای این کلینیک همچنان خالی است.  

ابراهیم مختاری رییس انجمن مستندسازان با اشاره به ویژگی سینمای مستند یادآور شد که این سینما کمک شایانی به موضوع سلامت می تواند داشته باشد.

مجید برزگر رییس انجمن فیلم کوتاه، هارون یشایایی از تهیه کنندگان سینما و هنگامه قاضیانی از بازیگران نیز از دیگر سخنرانان این جلسه بودند.

ایازی در پایان این جلسه یادآور شد: برای چک آپ جامعه هنری آمادگی همکاری وجود دارد و با یکی از بیمارستان های خصوصی نیز درباره ارائه خدمات با اهالی هنر هماهنگی هایی انجام خواهد شد.

 فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، کامران ملکی،  احمد رضا درویش، هنگامه قاضیانی، حبیب رضایی، حسن پورشیرازی، سید غلامرضا موسوی، مجید برزگر، بیژن میرباقری، علی دهکردی، خسرو امیرصادقی، از جمله حاضران در این مراسم بودند.

 

 

 

دیدار وزیر بهداشت با سینما گران
دیدار وزیر بهداشت با سینما گران
دیدار وزیر بهداشت با سینما گران
وزیر بهداشت  5
وزیر بهداشت  3
وزیر بهداشت  2
دیدار وزیر بهداشت با سینما گران

۱۱ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۴۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500