English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اساسنامه انجمن صنفی کارگری طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای– استان تهران

بسم الله الرحمن الرحیم

اساسنامه انجمن صنفی کارگری طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای– استان تهران


برای پشتیبانی و همکاری طراحان فنی و مجریان صحنه¬ی فیلم¬های سینمایی ایرانی، در امور صنفی و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و جهت دفاع از بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران طبق مقررات قانونی و با توجه به مفاد اساسنامه زیر تشکیل می¬شود.

فصل یکم:
کلیات

ماده 1 - نام، تعریف، حوزة فعالیت،مدت فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن:
1. نام: انجمن صنفی کارگری طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای- استان تهران که در این اساسنامه به اختصار «انجمن» نامیده می‌شود.
2. تعریف انجمن: تشکل انجمن مجمعی است متشکل از طراحان فنی دکور و لباس ـ دکورسازان، جامه¬سازان، اکساسوارسازان، مسئولان لباس، دستیاران طراح صحنه و لباس ـ مدیران صحنه و عوامل وابسته به آن.
طراح فنی، دکور و اکساسوار: مسئول و سرپرست تیم دکور و اکساسوار:
الف-) آشنا به خواندن و درک نقشه¬ها و ماکتها و ماکت¬سازی طبق طرح ارائه شده
ب-) آشنا به مواد و مصالح و برآورد آن و اجرای آنها در ارتباط با ساخت دکور و اکساسوار.
ج-) آشنایی به مقیاس و پرسپکتیو.
د-) آشنا به رنگ¬ها و ترکیبات آن.
ه-) آشنا به ابزار و ادوات و نوع کاربرد آنها.
و-) آشنایی به امور ایمنی در اجرای دکور.
ز-) آشنا به معماری صحنه و تکنیک¬های آن.
م-) آشنا به مجسمه¬سازی و قالب¬سازی و قالب¬گیری.
دکورساز و اکساسوارسازان:
الف-) توانایی در اجرای طرح ارائه شده.
ب-) توانایی در انتخاب نوع مصالح و مواد مربوط به ساخت دکور و اکساسوار و کهنه¬سازی آنها.
طراح فنی لباس: مسئول و سرپرست تیم لباس.
الف-) آشنایی به طرحهای لباس، نوع پارچه¬ها، برش¬ها و دوختها طبق طرح ارائه شده.
ب-) آشنا به مقیاس و سایزبندی طرح ارائه شده.
ج-) آشنایی به تمام ترکیبات رنگی.
د-) آشنا به ساخت انواع علائم و نشانه¬های مربوط به لباس و کهنه¬سازی آن.
ه-) آشنایی به انواع برشهای کلاه، کفش و دیگر متعلقات لباس.
و-) آگاهی به جهت تهیه اجناس در بازار روز.
خیاط : آشنا به انواع پارچه و الگو، آشنا به اصول اندازه‌گیری و انواع دوخت و چرخ‌های خیاطی و آشنا به اصول جامه‌داری.
مدیر صحنه: مسئول چیدن، مراقبت و نگهداری وسایل صحنه بر مبنای طرح ارائه شده توسط طراح و همچنین مسئول حفظ انضباط صحنه در هنگام فیلمبرداری.
الف-) دارا بودن روحیه جدی و قاطعیت در کار به جهت ارتباط با عوامل و روابط عمومی مناسب.
ب-) آشنا به درک دکوپاژ، انواع لنزها و ادوات فیلمبرداری.
ج-) همکاری مناسب با منشی صحنه در جهت حفظ راکورد صحنه.
مسئولان لباس: مسئول پوشاندن لباس بازیگران و حفظ و حراست از کلیه ملزومات مربوط به پوشاک آنها.
الف-) آشنا به نحوه پوشاندن لباس بر مبنای طرح ارائه شده.
ب-) آشنا بودن به خیاطی در حد ترمیم و تعمیر لباس.
ج-) نظارت مستقیم بر کلیه مراحل شست و شو و لکه¬گیری و اتوکشی در ارتباط با جنس پارچه.
د-) آشنا به حفظ و نگهداری لباس و راکورد لباس با همکاری منشی صحنه.
ه-) آشنا به امور آرشیو لباس.
دستیار طراح صحنه و لباس: تحقیق و هماهنگ¬کننده نظرات طراح صحنه و لباس در ارتباط با مجریان طرح و همچنین هماهنگ¬کننده بین گروه صحنه و لباس و گروه کارگردانی و برنامه¬ریز.
الف-) آشنا به امور نقشه¬کشی و نقشه¬خوانی در حد متعارف.
ب-) آشنا به تاریخ معماری در حد متعارف.
ج-) آشنایی به ساخت ماکت.
د-) آشنا به مراکز و منابع تحقیقاتی در حد متعارف.
ه-) آشنا به فن عکاسی.
و-) آشنایی به امور لباس (جنسیت پارچه ـ برش ـ تعمیرات ـ کهنه¬سازی ـ دوخت ـ رنگ¬آمیزی)
ز-) آشنا به دکوپاژ.
تبصره: در صورت نیاز فیلم مشخص طرف قرارداد می¬تواند در صورت داشتن تخصص مربوط در یک یا چند رشته از تعاریف فوق به فعالیت بپردازد.
1- حوزة فعالیت: حوزة فعالیت انجمن، استان تهران است.
2- مدت فعالیت: از تاریخ تشکیل انجمن به مدت نامحدود است.
3- فعالیت انجمن متناسب با آئین¬نامه، ضوابط و قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و به هیچ گروه و تشکیلات سیاسی وابستگی نداشته و نخواهد داشت و مرکز انجمن در ایران، تهران، خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، شماره 29، کد پستی 15617، تلفن 77600190-77609281 می¬باشد.
تبصره: هیأت مدیره انجمن می‌تواند هر زمان که ایجاب کند، اقامتگاه رسمی انجمن را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان به اعضا و به طور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد.
ماده 2- هدف:
در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران وآئین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مرتبط و به منظور حفظ حقوق و منافع قانونی و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء که خود متضمن حفظ منافع جامعه سینمایی نیز باشد، این انجمن تشکیل می‌شود.
ماده 3- وظایف انجمن:
1. ایجاد تعاونی‌های مصرف، مسکن، صندوق‌های حمایتی و نظایر آن.
2. کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای قانونی اعضاء از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد بمنظور نیل به اهداف انجمن.
3. جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتهای انجمن.
4. همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی مرتبط با انجمن بمنظور برخورداری اعضاء از تسهیلات بیشتر.
5. حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضاء از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و عمومی.
6. خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول به نام و به حساب انجمن مشروط بر آنکه به قصد تجارت و انتفاع نباشد.
7. شرکت در مذاکرات حرفه‌ای با سایر سازمانهای مرتبط مشمول قانون و انعقاد پیمانهای دسته‌جمعی با سازمانهای کارگری و کارفرمایی.
8. پیوستن به انجمنهای صنفی مرتبط جهت تشکیل کانون و یا همکاری با مؤسسات فرهنگی مرتبط.
9. همکاری با سایر انجمن‌های صنفی و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی برعهده انجمن قرار داده شده یا خواهد شد.

وظایف اختصاصی انجمن:
1. تلاش برای امنیت شغلی و حرفه‌ای اعضاء.
2. تلاش برای برخورداری اعضاء از امکانات رفاهی مناسب مانند خدمات تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و نظایر آن.
3. ایجاد ضوابط تشخیص صلاحیت، ارزیابی کیفی، آئین¬نامه انضباطی، شرح وظایف، تعرفه¬های دستمزد و قرارداد، انطباق قوانین و مقررات قانون کار با حرفه طراحی فنی و مجریان صحنه فیلم.
4. تلاش در جمع¬آوری و پخش اطلاعات تخصصی سینمایی در حوزه حرفه طراحان فنی و مجریان صحنه فیلم و دیگر تخصصهای مرتبط با این حرفه بین اعضاء از طریق بولتن داخلی جهت اجرای برنامه¬های آموزشی و بالا بردن سطح مهارت اعضاء.
5. ایجاد فضای مناسب و مساعد جهت کشف، جذب و پرورش استعدادهای تازه در این حرفه فیلم.
6. کوشش جهت تأمین امکانات و ابرازهای تخصصی و حرفه¬ای از طریق تأسیس شرکت تعاونی و غیره.
تشکیل کمیته فنی :
با انتخاب هیئت مدیره 3 نفر از اعضای متخصص هر رشته انجمن بعنوان کمیته فنی انتخاب می‌شوند.
تبصره : اعضای کمیته فنی می‌توانند از اعضای هیئت مدیره نیز باشند.
وظایف و حدود اختیارات کمیته فنی
1- تشخیص صلاحیت فنی افرادی که می‌خواهند به عضویت انجمن درآیند و یا تقاضای ارتقای سمت دارند.
2- رسیدگی به پیشنهادات و سئوالات اعضای انجمن در زمینه فنی.
3- کمیته فنی موظف است بعد از بررسی امور فنی نظر خود را کتباً جهت بررسی نهایی به هیئت مدیره ارسال نماید.
4- تشکیل کارگاه‌های آموزشی به صورت دوره‌ای برای اعضای جدید درهر تخصص فنی (دکور، لباس، اکساسوار، آموزش مواد و ...)
فصل دوم :
شرایط عضویت، تعلیق عضویت، لغو عضویت

ماده 4- شرایط عضویت:
1.تابعیت ایران.
2.حداقل سن 18 سال تمام.
3. متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
4. حداقل مدرک تحصیلی سیکل.
5. شاغل در حرفه طراحی فنی و مجری سینما + در حوزه فعالیت انجمن
6. نداشتن محکومیت کیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
7. قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.
8. پرداخت هزینه ثبت‌نام و حق عضویت سالانه.
9. عدم اعتیاد به مواد مخدر.
11. عدم وابستگی به احزاب و گروههای غیر قانونی
11. شاغلین در حرفه طراحی فنی و مجریان صحنه سینما که تقاضای عضویت در انجمن را دارند می‌باید 8 قرارداد سینمایی ارائه دهند که 4 قرارداد آن قبل از شروع پروژه‌های سینمایی مذکور می‌باید با معرفی‌نامه انجمن باشد.
12. شاغلین در حرفه طراحی فنی و مجریان صحنه سینما که فارغ‌التحصیل رشته‌های هنری و تقاضای عضویت در انجمن را دارند، می‌باید 6 قرارداد سینمایی ارائه دهند که 3 قرارداد آن قبل از شروع پروژه‌های سینمایی مذکور می‌باید با معرفینامه انجمن باشد.
13. متقاضیان باید رعایت اساسنامه، آئین¬نامه¬ها، و دستورالعمل¬ها و مقررات مصوب انجمن را تعهد نمایند.
14. عضو افتخاری – افرادی که در این صنف به فعالیت پرداخته و پس از آن به مرحله‌ی بازنشستگی رسیده‌اند و یا خواهند رسید به عنوان عضو افتخاری در انجمن پذیرفته شده و انجمن از نظرات و پیشنهادات این اعضاء در جهت پیشبرد اهداف خود در رسیدن به سینمایی بهتر استفاده خواهند نمود. این اعضای افتخاری از پرداخت حق عضویت معاف بوده و جزء میهمانان افتخاری در جشن‌ها ومراسم خانه سینما شرکت دعوت خواهند شد اما در مجامع مربوط به انجمن شامل عادی یا فوق‌العاده شرکت نخواهند داشت.
تبصره 1– چنانچه بعضی از متقاضیان عضویت به دلیل فقدان شرایط،تقاضایشان از سوی هیأت مدیره پذیرفته نشود، متقاضی می‌تواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی انجمن مطرح کند. تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
تبصره 2– در صورتی که هر یک از اعضا شرایط عضویت انجمن را از دست دهدیا به جا نیاورد؛تعلیق و یا لغو عضویت می شود، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی خود است.
تبصره 3 – عضویت در انجمن اختیاری است و هیچکس را نمی‌توان به اجبار به عضویت در انجمن وادار کرد.
ماده 5- علل تعلیق عضویت:
هر یک از اعضاء در موارد زیر به طور موقت از عضویت در انجمن تعلیق خواهند شد:
1. عدم پرداخت به موقع حق عضویت.
2. عدم رعایت مفاد این اساسنامه و تصمیمات قانونی انجمن.
3. از دست دادن شرایط عضویت مندرج درماده 4 این اساسنامه.
4. تغییر حرفه یا عدم اشتغال در حرفه مربوط بیش از 5 سال.
5. حکم صادره مرتبط و قطعی از مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانونی کار.
تبصره 1 : مرجع تشخیص بندهای 1 تا 4 با هیأت مدیره است.
تبصره 2 : تعلیق عضویت باید همراه با توضیح علت تعلیق بصورت کتبی توسط هیأت مدیره به عضو اعلام شود.
تبصره 3 : «عضو تعلیقی» تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی، در مجامع عمومی حق رأی نخواهد داشت، عضو تعلیقی می‌تواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح کند، تصمیم مجمع عمومی قطعی است.
تبصره 4 : چنانچه عضوی حداکثر 3 ماه پس از آغاز سال مالی انجمن از پرداخت حق عضویت خودداری کند، دبیر موظف به اخطار کتبی به عضو است. عضو اگر حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ اخطار برای پرداخت آن اقدام نکند با تصویب هیأت مدیره، عضویت او در انجمن به تعلیق درمی‌آید.
ماده 6- نحوه لغو عضویت:
1. چنانچه عضو تعلیقی تا یک سال از تاریخ توضیح رسمی و کتبی هیئت مدیره مبنی بر تعلیق عضویت، اقدامی برای رفع تعلیق نکند، هیأت مدیره موظف به طرح درخواست لغو عضویت در مجمع عمومی است.
2. لغو عضویت به موجب درخواست هیئت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
تبصره 1– لغو عضویت باید توسط هیأت مدیره به عضو لغو عضویت شده، بازرس و نهادهایی که با انجمن و اعضای آن ارتباط تعهدآور دارند بصورت کتبی اعلام شود.
فصل سوم :
منابع مالی انجمن

ماده 7- منابع مالی انجمن:
1. هزینه ثبت نام برای عضویت،که تنها یک بار دریافت می شود.
2. حق عضویت سالانه.
3. کمک‌های داوطلبانه اعضای انجمن.
تبصره 1– قبول و دریافت کمک های مالی از سایر اشخاص حقیقی که عضو انجمن نیستند و همچنین اشخاص حقوقی منوط است به اطلاع کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.


ماده 8- نحوه‌ی پرداخت :
کلیه اعضا باید باتوجه به ماده 7 همه ساله هزینه عضویت خود را به خزانه‌دار انجمن پرداخت و یا به حساب بانکی که انجمن تعیین و اعلام می‌کند، واریز و رسید بانکی آن را به خزانه‌دار تسلیم کنند.
تبصره 1– دریافت و جمع‌آوری هزینه عضویت و وجوه حاصل از سایر منابع مالی انجمن باید با قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رییس هیأت مدیره و خزانه دار انجمن برسد.
تبصره 2– مبالغی که به عنوان هزینه ثبت نام و هزینه عضویت دریافت می‌شود، پس دادنی نیست.
تبصره 3– هیأت مدیره نمی تواند منابع مالی انجمن را خارج از حدود مقرر در این اساساسنامه به مصرف برساند.

فصل چهارم
ارکان انجمن

ماده 9- ارکان انجمن عبارتند از:
1- مجمع عمومی 2- هیأت مدیره 3- بازرس
ماده 10- مجامع عمومی:
1. مجمع عمومی عالی‌ترین رکن انجمن است و از اجتماع اعضای حقیقی، با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت «عادی» و «فوق‌العاده» تشکیل می‌شود.
2. برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیأت مدیره موظف است، آگهی دعوت از اعضاء را با قید روز، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه مجمع عمومی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کند. از تاریخ دعوت اعضاء تا تشکیل مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز کاری فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز کاری بیشتر باشد.
تبصره : دعوت‌کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده، مکلفند آگهی فراخوان تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز کاری پیش از تشکیل مجمع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کنند.
3. دعوت مجامع عمومی با تصویب هیأت مدیره است. در صورت استنکاف هیأت مدیره، بازرس می‌تواند مجمع عمومی را برگزار کند، در صورت خودداری بازرس، حداقل یک چهارم اعضاء می‌توانند مجمع عمومی را دعوت کنند.
4. رأی‌گیری در جلسات مجامع عمومی علنی است، در مورد انتخاب هیأت مدیره و بازرس و سایر مواردی که مجمع تصویب کند، به طور کتبی و مخفی رأی‌گیری خواهد شد.
تبصره : هریک از اعضای مجمع عمومی می‌تواند وکالت یک عضو غایب را در مجمع عمومی برعهده گیرد، وکالت باید به تایید بازرس یا ناظران انتخابات برسد.
5. پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه مجمع عمومی توسط رییس یا یکی از اعضای هیأت مدیره، بلافاصله هیأت رییسه مجمع، مرکب از دست کم یک رییس، یک نایب رییس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره جلسه را برعهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها در دستور کار مجمع عمومی باشد، دونفر دیگر نیز بعنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رأی اکثریت اعضاء انتخاب می‌شوند.
تبصره 1 : اعضاء هیأت رئیسه مجمع و ناظران برانتخابات نباید نامزد عضویت در هیأت مدیره و بازرس باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتر از 50 نفر باشد)
تبصره 2 : برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
تبصره 3 : هیأت رییسه وناظران برانتخابات، مکلفند در پایان رأی‌گیری و پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب اسامی حائزان اکثریت آراء، اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره و نیز بازرس اصلی و علی‌البدل را اعلام و مراتب را صورتجلسه کنند.
تبصره 4: صورتجلسه مجمع عمومی توسط منشی جلسه تنظیم شده و پس از خواندن برای اعضای مجمع به امضای هیئت رئیسه وناظران آن مجمع می‌رسد. یک نسخه از صورتجلسه باید در دفتر انجمن نگهداری شود.
تبصره 5 : هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیأت رییسه مجمع با تصویر اکثریت اعضاء می‌تواند اعلام تنفس کرده، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته بیشتر نباشد؛ معین کند. ادامه جلسه به نحو مذکور، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی است که در صورت عدم تشکیل، در مرتبه بعدی مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار می‌شود.
6. چنانچه اعضای شرکت‌کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی کتباً و با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات اعتراض کنند، هیأت رییسه و هیأت نظارت بر انتخابات مکلفند حداکثر تا یک هفته از تاریخ رؤیت اعتراض به آن رسیدگی و نتیجه را به اطلاع معترضین برسانند.
تبصره: در صورتی که هیئت نظارت درستی اعتراض را بپذیرد، هیأت مدیره یا بازرسی موظف به برگزاری مجمع عمومی برای تجدید انتخابات هستند.
7. مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به حد نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت می یابد مشروط به آنکه در دعوت دوم نتیجه دعوت یکم آورده شود.
تبصره 1– مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیأت مدیره یا بازرس یا یک سوم اعضا به طور فوق العاده تشکیل می شود. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی است و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن همانند برگزاری مجمع عمومی عادی است.
تبصره 2– تصمیمات مجامع عمومی "عادی" و "عادی به طور فوق العاده" در کلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضران در مجمع معتبر است، مگر برای انتخاب هیأت مدیره و بازرس که با اکثریت نسبی آرای حاضران اعتبار دارد.
ماده 11- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی:
1 .انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره و بازرس و همچنین عزل دسته جمعی و اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره و بازرس و انتخاب اعضای جدید از بین نامزدهای واجد شرایط.
2. شنیدن گزارش کارهای انجام شده هیأت مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم مقتضی درباره آن.
3. تصمیم گیری نسبت به برنامه پیشنهادی سال جاری و آتی انجمن.
4. شنیدن، رسیدگی و تصمیم گیری برای تصویب گزارش مالی خزانه دار و بودجه آتی انجمن.
تبصره: بدون قرائت گزارش بازرس در مجمع عمومی نسبت به ترازنامه مالی سال مالی انجمن اخذ تصمیم معتبر نخواهد بود.
5. دادن رهنمود و تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن.
6. تصویب پیشنهاد نحوه اطلاع رسانی به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.
7. بررسی، تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید نشده است.
8. تصمیم گیری نهایی نسبت به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی، تعلیق عضویت شده اند و یا عضویت آنان توسط هیأت مدیره پذیرفته نشده است.
9. تصویب تفویض اختیار به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست های قانونی اعضا و غیره.
10.تصویب تشکیل کارگروه های مورد نیاز و تأسیس تعاونیها.
11.تصمیم گیری در خصوص پیوستن به انجمن های صنفی دیگر، به منظور تشکیل کانون و یا عضویت در کانون های صنفی مرتبط و یا خارج شدن از آن.
12.تصویب هزینه ثبت نام و حق عضویت سالانه یا تفویض اختیار به هیئت مدیره در این دوره.
13.تصمیم¬گیری درخصوص انجام یا عدم انجام هر آنچه که برای تحقق اهداف انجمن تشخیص داده شود.
14.مجمع عمومی عادی می¬تواند نسبت به کلیه امور انجمن به جز آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی فوق¬العاده است تصمیم بگیرد.
ماده 12- مجمع عمومی فوق العاده
1. هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه یا انحلال انجمن فقط در صلاحیت مجمع عمومی فوق¬العاده است.
2. مجمع عمومی فوق¬العاده با حضور دست کم سه چهارم اعضا تشکیل می¬شود. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود برای بار دوم با اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) رسمیت می¬یابد. به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت یکم قید شده باشد و در هر حال تصمیمات آن با اکثریت سه چهارم آرای اعضای حاضر در مجمع معتبر است.
تبصره 1: موارد تغییر اساسنامه باید در آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق¬العاده درج شود.
تبصره 2: انحلال انجمن نیاز به رأی چهار پنجم اعضای حاضر در مجمع دارد.
تبصره 3: در صورت انحلال انجمن مجمع عمومی باید هیأت تسویه تعیین کند.
ماده 13- هیأت مدیره:
1. هیأت مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل بوده که از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی با رأی کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت 3 سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره¬های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم مانعی ندارد.
2. هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل دهد و از بین خود، یک رییس، یک نایب رییس و یک خزانه دار و همچنین از بین اعضای اصلی هیأت مدیره یا بیرون از آن یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب کند.
3. هیات مدیره باید صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه ای از صورتجلسه یاد شده را به منظور انجام تشریفات قانونی به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.
4. جلسات عادی هیأت مدیره هر دو هفته یک بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا ( حداقل 3 نفر ) رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضای هیات مدیره معتبر خواهد بود همچنین جلسات هیأت مدیره برحسب ضرورت، بنا به دعوت رییس، نایب رییس یا یک سوم اعضای هیأت مدیره بطور فوق العاده تشکیل می شود.
تبصره 1– خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند.
حق الزحمه هیأت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
تبصره 2– غیبت اعضای هیات مدیره در 8 جلسه متوالی یا 10 جلسه متناوب، بدون عذر موجه به عنوان استعفای از مقام هیأت مدیره تلقی می شود و در این صورت عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر برعهده هیأت مدیره است.
5. هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه مصوبات مجمع عمومی را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت برساند و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن (خزانه دار، رییس یا دبیر) را به بانک معرفی کند.
6. رییس هیأت مدیره یا دبیر و خزانه دار، مشترکا صاحبان امضای مجاز برای اسناد تعهدآور و مدارک مالی هستند و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن بوده و حفظ کلیه اموال، دارائیها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آنها است.
تبصره: کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیات مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک رئیس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
7. در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط عضویت، لغو عضویت یا غیبت غیر موجه اعضای هیات مدیره در 5 جلسه متوالی یا 7 جلسه متناوب، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیأت مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.
تبصره 1– برای ترمیم ترکیب اعضای هیأت مدیره – باتوجه به مفاد بند 7 ماده 13 – انتخابات ترمیمی در اولین مجمع عمومی برگزار می‌شود.
تبصره 2– در صورتی که اکثریت اعضای اصلی انتخاب شده در مجمع عمومی به هر علتی از ترکیب هیأت مدیره بیرون روند (به عنوان مثال سه نفر درترکیب پنج نفره یا چهارنفر درترکیب هفت نفره) انتخابات هیأت مدیره باید تجدید شود.
8. هیأت مدیره موظف است دست کم 3 ماه پیش از پایان دوره قانونی، به منظور تجدید انتخابات مقدمات برگزاری مجمع عمومی را فراهم کند.
تبصره: هیأت مدیره پس از پایان دوره قانونی، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسوول اداره امور جاری و حفظ کلیه دارائیها واموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.
ماده 14- وظایف و اختیارات هیأت مدیره:
1.اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوباتی که مجمع عمومی به عهده هیأت مدیره گذاشته است.
2. تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن ( دفتر مجامع– دفتر مصوبات هیأت مدیره – دفاتر مالی - دفتر عضویت).
3.دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر.
4. بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن.
5.بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و ارائه آن به مجمع عمومی.
6.تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن.
7. تعیین محل رسمی دفتر انجمن.
8. انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.
9. بررسی وضع مالی انجمن و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن.
10. همکاری درجهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
11. وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاه های دولتی و عمومی درحدود مقررات این اساسنامه و استخدام وکیل برای طرح و اقامه هر گونه دعوی و شکایت علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی و دفاع از هر گونه دعاوی و شکایات مطروحه علیه انجمن.
12.اتخاذ تصمیم در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی با توجه به مفاد بند 9 ماده 11.
13. بررسی وتصویب آیین نامه های داخلی.
14.تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی.
15 تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در مراجع قانونی مرتبط.
16.تشکیل کارگروه‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کارگروه حل اختلاف، کارگروه عضویت، کارگروه تدارکات و پشتیبانی، کارگروه امور حقوقی،کارگروه رفاهی و سایر کارگروه ها برای انجام فعالیت‌های مربوط به اهداف انجمن با توجه به مفاد بند10 ماده 11.
ماده 15- وظایف و اختیارات رییس هیأت مدیره:
1. مراقبت در حسن جریان امور انجمن و دعوت از اعضای هیأت مدیره برای تشکیل جلسات.
2.اداره جلسات هیأت مدیره وتنظیم صورتجلسه ها با همکاری دبیر جلسه.
3.ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی وهیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن، برای اجرا و پی گیری آن.
4. امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسوولان انجمن که با تصویب هیأت مدیره استخدام یا به کار گرفته خواهند شد.
5. امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار و ممهور کردن آن به مهر انجمن. ( با توجه به مفاد بند 6 ماده 13 و تبصره آن)
6. انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه یا مصوبات مجامع عمومی و یا مصوبات هیات مدیره بر عهده رییس قرار می گیرد.
تبصره: قسمتی از وظایف رییس هیات مدیره که مربوط به امور اداری است به دبیر انجمن واگذار شدنی است.
ماده 16-دبیرخانه:
به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره "دبیرخانه انجمن" در مرکز اصلی انجمن دایر می شود.
1. .مسئول مستقیم "دبیرخانه" دبیر انجمن است.
2. دبیرخانه بنا به پیشنهاد رییس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره، می تواند دارای کارکنانی باشد.
ماده 17- وظایف و اختیارات دبیر:
1. حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک، صورتجلسات، سوابق اعضا و دفاتر انجمن.
2. انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن.
3. تهیه دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
4. تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن در حدود مقررات قانونی.
5. ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسوولان و اعضای انجمن.
6. مهیاساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی هیأت مدیره و بازرس.
7. ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامه‌های واصله از مراجع قانونی و دستگاه‌های اداری به مسوولان مربوط.
8. انجام سایر اموری که به هر شکل با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره – کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر رئیس هیأت مدیره مسوول هستند.
ماده 18- خزانه¬دار:
خزانه دار مسوول امور مالی انجمن است.
ماده 19- وظایف و اختیارات خزانه¬دار:
1. امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق تعهد آور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور کردن آن به مهر انجمن.
2. اداره امور مالی انجمن، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب های انجمن.
3. رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضای صورت حسابهای مربوط.
4. نظارت برخرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسوولیت درحفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی وصحت معاملات انجمن.
5. ثبت دریافت‌ها و هزینه های انجمن در دفاتر رسمی انجمن.
6. پیش بینی بودجه و هزینه های یک ساله انجمن و تسلیم آن به هیأت مدیره برای ارایه به مجمع عمومی.
تبصره 1– خزانه دار موظف است هر سال پیش از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن را برای ارایه به مجمع عمومی تنظیم و با امضای خود، به امضای رییس هیأت مدیره برساند و رونوشت آن را در اختیار بازرس قرار دهد.
ماده 20- بازرس:
1. بازرس و بازرس علی البدل از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی و با رای مستقیم و مخفی اعضا حاضر در مجمع برای مدت 1 سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مانعی ندارد.
2. در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا لغو عضویت بازرس اصلی، بازرس علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف بازرس خواهد بود.
ماده 21- وظایف و اختیارات بازرس:
1. نظارت بر کلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی "عادی" و "فوق العاده".
2. رسیدگی و نظارت بر دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن و نظارت بر جریان امور مالی و اداری انجمن.
3. پی گیری و رسیدگی به شکایات اعضا و متقاضیان عضویت در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به هیات مدیره یا مجمع عمومی و در صورت اقتضا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
4. رسیدگی و اظهار نظر درمورد گزارش مالی برای ارائه به مجمع عمومی.
5. اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
6. شرکت در جلسات هیأت مدیره ( درصورت لزوم ) بدون داشتن حق رای.
تبصره 1 – در صورت درخواست بازرس، خزانه‌دار موظف است کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن را برای رسیدگی در محل انجمن و برای مدت معین در اختیار او بگذارد.
تبصره2 – بازرس باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی وکلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و گزارش خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم کند. همچنین بازرس ملزم است اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش دهد.

فصل پنجم:
سایر مقررات

ماده 22- نامزدهای عضویت در هیأت مدیره و بازرس علاوه بر شرایط مندرج در ماده 4 باید دارای شرایط زیر باشند.
1. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
2. عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.
3. عدم عضویت همزمان در هیأت مدیره، بازرسی یا داوری در اصناف سینمایی دیگر.
4. حداقل 15 سال فعالیت سینمایی در زمینه‌ی طراحی فنی و مجری صحنه ورشته‌های مرتبط با آن.
تبصره: در زمان تأسیس و در نخستین سالهای تشکیل انجمن، سابقه عضویتی می‌تواند در تشکل‌های فرهنگی یا صنفی عرصه سینمایی باشد.
ماده 23- هزینه های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از محل همکاری های اعضا و خودیاری آنان تامین می شود.میزان سهمیه قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورای عالی کار قابل وصول خواهد بود.چنانچه در زمان انحلال هر یک از انجمنهای صنفی و کانو نهای مربوط فاقد دارایی باشند هزینه درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.
ماده 24- مهر انجمن پس از تصویب هیات مدیره و تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسمیت دارد. تغییر مهر انجمن و استفاده از آن بدون اطلاع وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، غیر قانونی و قابل پیگرد است.
ماده 25- مسوولان انجمن، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد درخواستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای بررسی در محل انجمن یا بیرون از آن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
ماده 26- انجمن در موارد زیر منحل می شود:
1. در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده به ترتیب پیش بینی شده در اساسنامه.
2. گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره و اقدام نکردن برای تجدید انتخابات آن، به موجب ابلاغ کتبی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
3. در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره 1– انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قراردادهای منعقده پیشین با انجمن نیست.
تبصره 2– از تاریخ انحلال، اختیارات مسئولان انجمن خاتمه یافته و به نام انجمن حق ادامه فعالیت ندارند. مراتب انحلال و
تصفیه طبق اساسنامه انجمن انجام و موضوع در یکی از روزنامه های سراسری یا محلی (براساس حوزه فعالیت انجمن ) برای
اطلاع همگان درج خواهد شد.
تبصره 3– چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل شود، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای با سواد، با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.
تبصره 4– چنانچه انجمن براساس رای مراجع قضایی منحل شود و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر نباشد، رییس هیأت مدیره و بازرس با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف دو هفته برای تشکیل هیأت تسویه از بین اعضای باسواد، باسابقه و مطلع اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.
ماده 27- چنانچه حداکثر دو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس می تواند راساً نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضاء اخطار می‌دهد. همچنین یک سوم اعضای انجمن نیز می‌توانند در هر زمان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره و بازرس اقدام کنند و چنانچه ظرف حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، اقدامات مذکور به منظور تشکیل مجمع عمومی صورت نگرفته باشد، بازرس مکلف است انحلال انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند. در صورت عدم اقدام، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هزینه انجمن از طریق درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار یا روزنامه محلی مربوط به حوزه فعالیت انجمن، انحلال انجمن را اعلام می کند.
ماده 28- هیأت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن رسیدگی کرده، فهرست کاملی از کلیه دارایی های انجمن اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی های انجمن را تهیه و دارایی انجمن را پس از تسویه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تأدیه بدهی ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه ای اعلام کند و دارایی های مانده را با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضای انجمن قرار دهد.
ماده 29- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه باشد، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.
ماده 30- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجرا است.
ماده 31- این اساسنامه در 5 فصل و 31 ماده و134 بند و44 تبصره در تاریخ 13/9/1395 با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی موسس/ فوق‌العاده انجمن صنفی کارگری طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای - استان تهران رسید.